Vill man ha tryckeriet på tredje våningen får man stå sitt kast. Pjäsen väger 16 ton.
 

Historik

 

Om man nu måste ha med något om företagets historia är internet ett bra ställe att ha den på. Inte för att den behöver uppdateras snabbt eller är speciellt interaktiv utan för att den på internet inte tar några resurser i anspråk.
 
Vårt första riktiga verksamhetsår var 1948. Vi började med offsettryck direkt, vilket vi var i stort ensamma om. De flesta andra arbetade med boktryck och blytyper långt in på 60-talet.

 
En av våra underleverantörer på 50-talet var Ikatryck, sedan kollega i Prinfo AB, för stansning och perforeringar.

Bland våra kunder på 50-talet märktes Konsum, Scania Vabis, Åtvidabergs Industrier, IC, Atlas Diesel, Dux Radio, Ford, SAS, SIFU, Flygt samt annonsbyråerna Svea, Ervaco, Graph, Gumaelius och Günter & Bäck.

Vår affärsidé från början hängde samman med kulspetspennans framtåg efter kriget. Vi hade som specialitet att trycka säljbrev med namnteckningar tryckta i blålack, vilket gav ett originallikt brev. Vi hade speciella system för att lagra och ta fram namnteckningar till kundernas olika brev.

Numera handlar lagringen om digitala bilder och filer. Det verkar som om historien upprepar sig eller att det går i cykler. Samma moment, men med olika verktyg och under olika betingelser.

Fast nu går skiftena snabbare. På 50-talet gjorde vi färgseparationer i kameran tills det dök upp specialistföretag som tog hand om dem. Nu gör vi många separationer i vår dator. Troligtvis bara en kort stund tills det hanteras i kunden dator.

Från slutet av 50-talet och i tre decennier hade vi mest byråer som kunder, med snabba och omöjliga jobb som specialitet och de kooperativa företagen, OK (IC), Konsum och deras producerande företag (som inte var mindre omöjliga).

Vi tryckte många flygblad. Bl.a. allt för alla Konsumbutiker i Stockholm. Dagspriser gjorde att leveranstiderna var extremt korta, aldrig mer än två dagar, inkl sättning och original.

För att klara leveranserna hade vi tre heltidschaufförer. Det hela blev inte lättare av de olika butikerna hade olika sortiment. Någon gång hände det att erbjudandena hamnade på fel flygblad. Då fanns det ingen annan råd än att vi fick flytta varorna från den ena butiken till den andra.

Skiftgången slutade vi med i mitten av 70-talet, för att återgå till det i början av detta årtionde. Rationaliseringsgraden har varit stor i branschen, så också hos oss. Undrar om vi inte idag hanterar samma volym papper som när vi var 55 st som flest (då gjordes förstås all sättning och alla original hos oss också).

Administrationen och organisationen var helt annorlunda också. Arbetsmomenten var uppdelade på ett annat sätt, typ löpande band. En bara fotograferade, en annan bara monterade och en tredje kopierade plåt. Dessa moment sköts i dag av en person. Förmän är också något som försvunnit på gott och ont. Vad sägs om en för sättning, original, en för foto, en för repro, tryck och en för bokbinderi. För att inte tala om faktorer, kamrer och beställare.

Många gamla kunder är fortfarande mycket stora hos oss. OK och kooperationen t.ex., vilket tyder på att vi haft förmåga att anpassa oss till nya krav, samtidigt som vi känner kundens verksamhet från grunden.

Vi har alltid tyckt att det är roligt och viktigt med marknadsföring. Dels för att hålla en levande dialog med kunderna, dels som en kanal för nyheter. Vi har t.o.m. lyckats få ett Guldägg för våra ansträngningar. Vi gjorde en bok om konsten att starta ett eget multinationellt företag. En illustrerad handledning tillsammans med Hall&Cederquist. Hör av dig så skickar vi dig en bok.

MVH/ Sören Berg

Entrén:
Startsida Entrén
Företagsidé
Nyheter
Karta
Färdväg
Tidsvinst
Ditt Nätverk
Personal
Historik
Program