Tips

Här får du några tips på vad du ska tänka på när du beställer trycksaker. Först några allmänna iakttagelser innan du får lite mer "tekniska tips". Inte bara för att du ska slippa att få onödiga kostnader och extradebiteringar utan framförallt för att det ska bli rätt.

Utmanande odds
En trycksaksproduktion är en specialtillverkning, även om vissa delar är standardiserade som formaten A-formaten t.ex. Ett normalt arbete innefattar upp emot 450 arbetsmoment av vilka du själv gör en del. Statistiskt sett är risken för att det blir åtminstone 1-2 fel i trycksaken då 99,9%. Med de oddsen gäller det att vara extra noga.

Sanningens ögonblick
En trycksaksproduktion kan du likna vid ett husbygge med arkitekt (kreation, layout), byggnadsritning (originalet), byggherre, inspektioner (korrektur), byggande och slutkontroll. Inflyttning är väl då att likna vid när mottagaren får trycksaken. Eller sanningens ögonblick, som någon i flygbranschen skulle uttryckt det.

Kapacitet
Trycksaken är ofta "beviset" på en lång tids arbete och kanske stora kostnader. Tänk om du inte får leveransen i tid. Riskera inte allt för några kronor lägre tryckpris. Har tryckeriet tillräcklig kapacitet, finns det backup ifall något händer, vilka andra kunder har man? Glöm inte heller och ta reda på hur de arbetar med miljöfrågor, så att du inte ska behöva klä skott för deras misstag.



Tänk på detta
Prata direkt med tryckeriet (du vet vilket). Och i ett tidigt skede. Här gäller den gamla tesen att göra rätt från början. Berätta vad du har planerat och fråga vad du bör ta hänsyn till. Börja bakifrån. Ska mottagaren kunna skriva på trycksaken (pappersval)? Vill du att man ska spara trycksaken (format, ev hålslaget). Hur kommer trycksaken till mottagaren? I kuvert (postala regler)? Ska det maskinkuverteras (typ av falsning, förslutning)? Och så vidare. Är du osäker på något moment, så tveka inte att fråga!

Papper
Undvik udda format och annorlunda papper om du inte har väldigt goda skäl. Först och främst kostar papper som inte är baspapper (vitt obestuket, matt eller glättat) mycket mer än du kan föreställa dig. Fråga vad det kostar så att du kan bedömma om det är värt skillnaden. Det kan det ju vara även om det är dyrt.

Skriftligt
Alltid en skriftlig offertförfrågan. Dels vet du vad du frågat på, dels kan du jämföra olika offerter lättare. Din beställning ska förstås också vara skriftlig, även om du berättat allt innan. Förutsättningen för att det ska bli rätt ökar markant då. Skriv en exakt leveranstid eller ett intervall, t.ex. 24-27 juni. Glöm inte att ge besked om leveransadress! Tänk på oddsen! Kan du dessutom få med något om syftet med trycksaken vore det perfekt. Då förstår vi lättare vilken uppgift den ska fylla och har lättare att komma med råd eller upptäcka ev. felaktigheter. Tycker vi att något verkar oklart hör vi av oss direkt.

Vad tycker du?
Ge feedback. Det vill säga hör alltid av dig när du fått dina trycksaker och berätta vad du tycker. Även om du inte har något att anmärka på eller om det är någon liten bagatell du inte är helt nöjd med! På så sätt lär vi oss att bli din optimala leverantör.

Trycksaker:
Startsida Trycksaker
Svanenmärkning
Typsnitt
Tips
Checklista
Sök gods